MEB-udvalgets afgørelse om lodret jordvarme har undret mange, og det er skrappere bestemmelser end de landsdækkende reglementer - og endda mere restriktivt end de tidligere.
FRUSTATION Allerødborgeren, Frederik Flindt Kreiner, har tilbage i oktober sidste år ansøgt Allerød Kommune om at få lov til at etablere et lodret jordvarmeanlæg i sin have, og har endnu ikke fået noget svar. Men han er nu frustreret over den beslutning, som Miljø-, Erhvervs- og By-udvalget netop nu har truffet i tirsdags LÆS HER.
Fra slemt til potentiel misforvaltning
Frederik Flindt Kreiner siger til AOB: “Det er vanskeligt fuldkommen at vide, hvad MEB-udvalgets afgørelse kommer til at betyde for lodrette jordvarmeboringer i Allerød Kommune. Men alt tyder på, at det bliver et de facto forbud.
Blandt andet er der et helt ufleksibelt krav, at der skal være en beskyttelseszone rundt om boringen. Men fordi denne nu er blevet fastsat til 5 meter (10 meter i diameter), så lukker det på effektiv vis ned for løsningen på langt de fleste matrikler. Så når politikerne påstår, at der ikke er tale om et forbud, så har de enten ikke nærlæst det forslag, de selv har stemt for, eller også taler de mod bedre vidende – om de faktisk også forstår, hvad de laver, er nu et åbent spørgsmål, synes jeg.
Det er blevet klart mere skrapt end hidtil, selvom man faktisk havde et ønske om at åbne mere op for de her løsninger. De 5 meter er i øvrigt ikke begrundet eller kvalificeret – der er mig bekendt ingen andre steder i Danmark, hvor man har disse regler, som heller ikke er blevet forelagt andre eksperter for validering.”
Går imod Miljøstyrelsens rådgivning
I forbindelse med boring af de vertikale boringer har Miljøstyrelsen - som ansvarshavende myndighed - i forvejen stillet en række strenge krav i borings-bekendtgørelsen til udførelsen af selve boringen, og til de personer der udfører boringen. Der stilles krav til at boringerne skal forsegles med vandstandsende materialer, så der ikke kan ske forurenende nedsivning langs boringen, og så der ikke sker en uønsket vandudveksling mellem forskellige magasiner. Miljøstyrelsen vurderer, ‘at det ikke er nødvendigt at stille yderligere krav i jordvarme-bekendtgørelsen, men at sådanne varetages af boringsbekendtgørelsen.’ Alligevel har Allerød Kommune nu lagt sig fast på en helt anden fortolkning.
I særlige umulige tilfælde
Frederik Flindt Kreiner pointerer, at kommunen forlanger, at det skal dokumenteres, at der er særlige geologiske forhold, som øger sikkerheden, og det skal dokumenteres først af ansøger, før tilladelsen kan gives. Kommunen vil bruge dyr ekstern konsulentbistand til at modellere disse jordforhold. Det er også et nybrud, som vil være helt specifikt for Allerød, så vidt Flindt Kreiner ved.
“Det er ligesom beskyttelseszonekravet det samme som at sige ’glem det’. Men det kommer vi ikke til, for der er meget, som tyder på, at deres regelsæt vil være i modstrid med gældende lovgivning. Fx har et klagenævn afgjort, at man ikke bare kan henvise til en generel bekymring for grundvandet, når der er tale om et anlæg, som er lovligt efter gældende bekendtgørelse. Man skal godtgøre, at der er en risiko for en specifik vandforsyning. Politikerne er klar over dette, så hvis de ikke retter ind, handler de potentielt mod bedre vidende. I min optik vil der muligvis kunne være tale om – altså hvis en eventuel klage falder ud til klagers fordel – at politikerne personligt kommer til at stå til ansvar”, siger Frederik Flindt Kreiner, som på linje med en række andre borgere er skuffet og frustreret over beslutningen.
Han har skrevet en del om emnet på de sociale medier, hvor der særligt i Facebook-gruppen ‘Politik i Allerød’ har været en intens debat. Senest har han skrevet om, hvordan en nylig undersøgelse fra Dansk Industri placerer Allerød Kommune i den absolutte bund, når det gælder om emner som ’Sagsbehandling’ og ’Grøn Udvikling’. Overordnet set, er kommunen raslet gevaldigt ned ad ranglisten i de senere år.
”Vores oplevelser med Kommunen i denne sag er helt i tråd med Dansk Industris rapport. Det er i sandhed horribelt, det der foregår. Vi har nu klaget til Kommunen selv over deres ageren i vores specifikke sag. Men det her er principelt, idet jeg er pinligt bevidst om, at talrige andre borgere har endog ekstremt ringe oplevelser med Teknisk Forvaltning. Både politisk og i Forvaltnigen bør det her få alvorlige konsekvenser, hvis du spørger mig og mange andre,” siger Frederik Flindt Kreiner.
Han slutter: “Det er byrådet, som har kompetence til at træffe den endelige afgørelse i sagen, men forinden ser jeg frem til at forvaltningen afgiver svar på de spørgsmål, der er blevet stillet af mig og andre kompetente borgere. Vi mener simpelthen ikke, at sagen er behandlet seriøst, og at ikke alle afgørende oplysninger er korrekte og retvisende.
Samtidig kommer vi til at klage over afgørelserne, idet der er andre lignende afgørelser, som er blevet påklaget til Nævnenes Hus med positivt udfald for klager.”
SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET