En supercykelsti mellem Blovstrød og Lillerød?

Hvordan skal vi fremover komme fra Blovstrød til Lillerød på cykel? Der er flere muligheder.

De konservative : “En supercykelsti på Sortemosevej kræver en cykelsti i begge vejsider. Der skal således være en cykelsti i højre side af Sortemosevej fra ATP og helt til Kongevejen. Billedmanipulation: AOB

SUPERCYKELSTI Der er flere forslag på bordet vedr. en kommende stiforbindelse mellem Blovstrøds nye bebyggelser og Lillerød. Partiet Venstre skriver således i et oplæg: “Ejnars Sti giver en sikker og kort forbindelse mellem en stor del af Blovstrød og Lillerød, herunder Allerød Station. Venstre ønsker en lignende stiforbindelse mellem den sydlige del af Blovstrød og Allerød Station.

Løsning A
Mange borgere er frustrerede over, at man i dag som gående og cyklende føler sig udsat på Blovstrød Teglværksvej blandt biler og mange lastbiler til blandt andet NEFF. Måske er det årsagen til, at flertallet i TEPM-udvalget føler sig presset til at investere i en stiføring langs Blovstrød Teglværksvej.

I Venstre tror vi, at det som reelt er nødvendig, er at etablere de stiføringer, som indgår i hele perspektivoplægget for udbygningen af den nye del af Blovstrød. Her indgår nemlig en sti igennem Teglskoven og Teglværkskvarteret, som vil forbinde de eksisterende stier i den nye og sydlige del af Blovstrød med den nye vej ved XL Byg. Derved bliver de nye boliger (45 langs banen og 115 kommende Lejerbo-boliger) stimæssigt forbundet med Blovstrød, uden at de gående og cyklisterne skal på landevej. Samtidigt ligger det op ad fodgængerfeltet ved Privatskolen.

Venstre: “Forbindelsen mellem Blovstrød sti-nettet og Lillerød, får vi ved at føre stien under S-banen ved XL-BYG og tilslutte den til en renoveret Allerødvej frem til Amtsvejen.” Kort: Allerød Kommune. Tekst og grafik: AOB

Så vidt så godt, når det gælder stiforbindelser internt i Blovstrød. Forbindelsen mellem Blovstrød sti-nettet og Lillerød, får vi ved at renovere Allerødvej fra bymidten ud til Allerød Sø og forbinde den med stien under banen ved XL Byg. Vupti, så har vi en ‘Ejnars Sti 2’ for den sydlige del af Blovstrød. En særlig værdi ved disse stiføringer er, at de bløde trafikanter overhovedet ikke blandes med de hårde.

Oplægget fra forvaltningen ligger klar som en mulighed. Det kræver bare et politisk flertal. Desværre kom Lisbeth Skov i mindretal i TEPM-uidvalget ved prioriteringen af stietableringerne i Blovstrød, fordi Venstre ønskede den visionære løsning. Den mindre visionære stietablering langs Blovstrød Teglværksvej løser problemet på denne strækning, men indebærer krydsninger ved Sortmosevej. Dertil kommer, at cyklisterne har krydsninger i begge ender af Sortemosevej, der er hårdt belastet af biler i myldretiden. Det er ikke godt for sikkerheden.

For Venstre har sikkerheden topprioritet. Lad os gå efter den visionære løsning, som passer ind i landskabet. Ejnars Sti er et godt eksempel.”

Løsning B
De Konservative har dog en anden mening og skriver: “Et næsten enigt Allerød byråd vedtog, at trafikken til og fra den nye del af Blovstrød primært skal køre ad Blovstrød Teglværkvej. Et flertal – bl.a. konservative – besluttede på seneste møde i TEPM-udvalget at prioritere cykelsti og sikring af krydsningen ved Sortemosevej højt, så man trygt kan cykle til supercykelstien på Sortemosevej. Men supercykelstien til Lillerød er ikke ’super’ hele vejen.” Det skal der laves om på, mener man.

”En rigtig supercykelsti skal selvfølgelig ikke være dobbeltrettet, krydse kørebanen og køre mod færdselsretningen, som den gør på Sortemosevej. Det skal der rettes op på,” siger de konservative og fortsætter. “En supercykelsti på Sortemosevej kræver en cykelsti i begge vejsider. Der skal således være en cykelsti i højre side af Sortemosevej fra ATP og helt til Kongevejen. Et sådant supercykelstiprojekt kan formentlig få statstilskud og eller supercykelstitilskud, så Allerød får en rigtig supercykelsti.” 

A elle B?
Hvad mener du om de to løsningsforslag?

SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET