Test af skolebørn i Blovstrød

Syn og opmærksomhed er blevet testet hos iPad-generationen på Blovstrød Skole

Det er foreløbigt et tre-årigt forskningsprojekt, der undersøger syn og opmærksomhed på 100 skolebørn i Allerød Kommune. 

FORSKNING  I et tværfagligt forskningsprojekt undersøges sammenhængen mellem syn, opmærksomhed og læsning samtidigt med, at det afdækkes, hvordan den nye generations syn og opmærksomhed fungerer i en verden fuld af iPads, mobiltelefoner og computerskærme. Det skriver allerødnyt.dk på hjemmesiden og uddyber:

Inge Wilms, lektor og hjerneforsker ved Institut for Psykologi på Københavns Universitet og optometristerne Maria Beadle fra TrainYourEyes og Pia Schackinger Christensen fra Klinik FoviJa står i spidsen for et foreløbigt tre-årigt forskningsprojekt, der undersøger syn og opmærksomhed på 100 skolebørn i Allerød Kommune. 

Børnene følges fra starten af 0. klasse til slutningen af 1. klasse, hvor resultaterne kan sammenlignes med skolernes egne læsetests og faglige vurderinger. De er allerede blevet undersøgt i 0. klasse – og nu skal synet undersøges i 1. klasse.

Det store forskningsprojekt, der også omfatter yderligere to optometrister, psykologer samt omkring 35 studerende er støttet af Synoptik-Fonden og Rockwool Fonden.

100 børn på to forskellige skoler blev undersøgt parallelt. Torsdag, den 1. juni blev synet undersøgt på Blovstrød Skole.

Baggrund for forskningsprojektet
Allerødnyt.dk skriver videre: At læse kræver at øjnene bevæger sig i en bestemt takt henover linjer med tekst. Denne takt afhænger af tekstens sværhedsgrad, den øvelse læseren har i at læse og den hastighed hjernen kan håndtere de indkomne synsdata.

“Vi ved ikke så meget om hvordan øjenbevægelser påvirker eller påvirkes af læseindlæring hos børn ved skolestart. Vi ved at der kan være synsproblemer hos børn med læsevanskeligheder, men ikke om de er opstået under læsetræning eller var der fra starten,” står der i en meddelelse fra initiativtagerne. 

Ved at følge udviklingen af syn, øjenbevægelser og opmærksomhed samt læsefærdigheder hos børnene over to år, får man mulighed for at se hvilke sammenhænge der er. 

Denne viden er vigtig for forebyggelse og træning for at undgå at synsvækkede børn kommer bagud i skolen.