Det er en fælles opgave for Allerød Kommune og grundejerne at rydde sne, salte eller gruse.
VINTERVEDLIGEHOLD Så faldt seen - også i Blovstrød. Og så må man i gang med at rydde sne og salte eller gruse. Men hvad har du pligt til selv at gøre - og hvad gør kommunen?
Hvad står kommunen for?
Allerød Kommune har ansvaret for de kommunale veje, kommunens cykelstier og kommunale parkeringspladser.
Kommunes vinterberedskab fungerer i døgndrift i perioden 15. november – 31. marts. Udenfor denne periode bliver der ikke saltet og ryddet sne på de veje og pladser kommunen har ansvar for. Så kør forsigtigt, hvis der udenfor denne sæson er tegn på frost og sne.
Kommunen har opstillet et vinterberedskab bestående af kommunens egne medarbejdere og eksterne entreprenører, som kan sættes ind efter behov. Beredskabsperioden er i 2023-24 er af byrådet besluttet at være fra 15. november til 31. marts, - døgnet rundt.
På www.vintertrafik.dk kan man se hvornår kommunen har saltet og eller sneryddet.
Bemærk at mindre boligveje og private veje ryddes eller saltes ikke af kommunen.
Ud til private fællesvej har grundejeren ansvaret for vintervedligeholdelsen ud til midten af vejen. Hvor kommunen er grundejer, dvs. hvor kommunen ejer en grund ud til fortov eller vej, har kommunen naturligvis samme forpligtelser som andre grundejere.
Kommunen har gode sneplove og erfarne chauffører, men sneploven vil alligevel efterlade en snevold foran din indkørsel eller indgang. Kommunen søger så vidt muligt at undgå, at sne under snerydningen kastes ind på arealer, hvor snerydningen påhviler grundejer. Skulle dette alligevel ske, er det grundejeren, der skal fjerne sneen.
Har du snevolde foran din indkørsel eller indgang kan skraldemanden, postbuddet, hjemmehjælperen og andre ikke udføre deres arbejde, og de risikerer at falde. Ryd derfor et hul på minimum 1 meter i snevolden, så alle kan komme sikkert frem.
Det skal du som grundejer stå for
Grundejerne har pligt til at rydde sne og salte eller gruse hurtigst muligt efter at det dårlige føre er opstået.
Grundejerne har også ansvar for, at der er sikker adgang til ejendommen for postbude, avisbude, renovationsarbejdere og andre med ærinde til ejendommen. Ud til privat fællesvej skal grundejerne desuden rydde ud til midten af vejen.
For alle grundejere gælder det, at pladsen omkring brandhaner og installationer til trafikregulering altid skal ryddes for sne. Generelt gælder det, at der skal ryddes for sne alle steder, hvor der færdes mennesker omkring ejendommen. Snebunker skal henlægges på det resterende fortov eller, i det omfang her ikke er plads, på den nærmeste del af vejbanen uden for cykelsti.
Ved snefald eller glatføre om natten skal snerydning og glatførebekæmpelse foretages inden morgenens færdsel, typisk inden kl. 07:00.
Allerød Kommune fører tilsyn med vintervedligeholdelsen af fortovene.
5 gode vinterråd
Orienter dig om glatføreforholdene på vejene inden du kører hjemmefra.
Tag hjemmefra i god tid så du kan køre roligt og forsigtigt, hvis vejen er glat.
Pas særligt på ved udsatte steder hvor der er større risiko for glatføre. Det gælder specielt ved skovstrækninger, på og under broer og ved lavtliggende områder .
Bemærk at glatføre ikke altid kan ses. Kør derfor forsigtigt, også selv om vejen umiddelbart ser fin ud.
Hav altid et tæppe med i bilen i tilfælde af at du ender i en grøft eller lignende.
SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET