Nu kommer styre - og bremse-banen på det militære område

Aktiviteterne vil give et støjtilskud i både Birkerød- og Blovstrød-området.

I følge Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse er styre- og bremsebanen planlagt klar til ibrugtagning allerede medio/ultimo 2020.

MOTORBANE   AOB har tidligere skrevet om Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, som ønskede at anlægge en styre- og bremsebane til brug for omskoling af kørere. Banen er planlagt etableret på det militære øvelsesområde nord for forsvarets forvaltningsskole - det er ca. på det højeste punkt i området.

Styre- og bremsebanen bliver ca. 225 m lang og 30 m bred, og det samlede areal for anlægget bliver på omkring 6.500 m2. Banen forsænkes, og den vil delvis være omkranset af en græsstøjvold med en højde på op til 3 meter, der skulle reducerer støjpåvirkningen af omgivelserne fra de støjende øvelser på banen. 

Mulighed for at afgive høringssvar
Sagen ligger nu hos Allerød Kommune, som er myndighedsbehandler, hvor man har gennemgået ansøgningen fra Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse om tilladelse til opførelses af motoranlægget.

Allerød Kommune har nu udsendt en naboorientering til de implicerede parter i både Birkerød og Blovstrød, og eventuelle høringssvar fra implicerede naboer skal være kommunen i hænde inden den 21. februar.

Styre- og bremsebanen på i alt 6.500 m2 er planlagt placeret nord for forvaltningsskolen - markeret med rødt på kortet. Der bliver direkte sigt fra bebyggelserne i Blovstrød til motorbanen.

Støjberegningerne giver ikke en retvisende oplevelse
Aktiviteterne vil give et støjtilskud i både Birkerød- og Blovstrød-området, og en gruppe Birkerød-borgene påpeger bl.a.

- at motorbanen vil udgøre endnu en støjende aktivitet fra kaserneområdet,

- at den fysiske placering af kørebanen ikke er hensigtsmæssig; højt placeret, tæt på store boligområder (ned til 600 meter til nærmeste bolig) og uden naturlig landskabsmæssig støjdæmpning,

- at støjbelastningen er alene teoretisk beregnet, og der anvendes en gennemsnitlig beregningsmetode, som ikke afspejler hvordan støjen reelt vil opleves,

- at den beregnede støjbelastning tager ikke højde for støjimpulser og støj under 63 Hz,

- at der er stort set ingen begrænsninger i anvendelsen af motorbanen, idet den skal kunne bruges i tidsrummet 07-22 på hverdage og i weekender i op til 150 dage om året.

Hvordan militæret iøvrigt vil klare støjgenerne til forsvarets egen forvaltningsskole, som ligger op til den planlagte motorbane, er der ikke redegjort for.

I følge Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse er styre- og bremsebanen planlagt klar til ibrugtagning allerede medio/ultimo 2020.



SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET