Nu har NIRAS endelig erkendt, at der er problemer med venstresvingsbanen mod Sortemosevej.
FREMKOMMELIGHED Allerød Byråd besluttede med budget 2019-2026, at der skulle udarbejdes en fremkommelighedsanalyse for kommunen. Denne analysen ligger nu klar og står på dagsordenen for mødet i Teknik, Erhverv, Plan og Miljøudvalget nu på tirsdag, den 12. november.
Det er NIRAS, som har udarbejdet fremkommelighedsanalysen, som er en meget detaljeret redegørelse for trafikproblemerne i kommunen. Specielt for Blovstrød er der flere emner, der er behandlet. Det gælder bl.a. myldretidstrafikken på Sortemosevej og Kongevejen.
T-krydset Kongevejen/Sortemosevej
I analysen lyder det bl.a. om T-krydset ved Sortemosevej: “Rejsetidsmålingerne viser en længere rejsetid i morgenmyldretiden på Kongevejen generelt; dette i begge retninger. For den sydgående trafik kan der observeres kødannelse, som i de værste perioder strækker sig fra Sortemosevej til Nymøllevej. For den nordgående trafik kan der observeres kødannelse, som i de værste perioder strækker sig fra Sortemosevej og op til 500 m mod syd.”
I rapporten står der endvidere: “Krydset blev delvist ombygget som led i trafiksanering af Kongevejen gennem Blovstrød i 2012, hvor venstresvingsbanen mod Sortemosevej blev afkortet til den nuværende længde for at give plads til en hastigheds-dæmpende gennemgående midterhelle. Siden trafiksaneringen er der sket en udvikling i nærområdet; dels et øget boligantal i Ny Blovstrød, dels erhvervsudvikling på Sortemosevej, hvor NIRAS har vækstet og Allerød Privatskole er blevet etableret. Disse byudviklingstiltag har medført en markant større mængde af svingende trafik i krydset, som særligt i morgenmyldretiden giver tilbagestuvning til ligeudsporet.”
Ovenstående redegørelse mener AOB er useriøs. Sagen er den, at vejarbejdet først startede i januar 2016, hvor alle på dette tidspunkt - også NIRAS - vidste alt om udviklingen i nærområdet. Men alligevel udtalte NIRAS medio juni måned 2016: "Vi ser ingen særlige fremkommelighedsproblemer i krydset" LÆS HER.
“Vestresvingsbanen er for kort”
I løsningsforslaget fra NIRAS’ rapport lyder det nu således: “Venstresvingsbanen fra syd er for kort. Ved at fjerne en helle kan svingbanen udvides fra ca. 30 m til ca. 55 m, svarende til fra ca. 5 til ca. 9 bilers længde. Dette vil effektivisere trafikafviklingen fra syd, så afvikling af ligeudtrafik ikke går i stå, når svingbanen er fyldt op. Forlængelse af svingbanen ca. 25 m på Kongevejen vil kræve opbrydning af den nordligste midterhelle på ca. 25 m2, samt efterfølgende asfaltering og afmærkning.”
T-krydset Sortemosevej/Blovstrød Teglværksvej
I rapporten foreslås, at der etableres et signalreguleret kryds i T-krydset Sortemosevej /Blovstrød Teglværksvej. “Dette vil skabe nogle naturlige pauser i trafikken fra Kongevejen mod Lillerød, og vil resultere i en forbedret trafikafvikling lokalt omkring privatskolen. Uden for morgenmyldretiden kan signalet stå på ‘grøn hvile’, for at tilgodese trafikafviklingen på Sortemosevej,” lyder det i rapporten, som fortsætter:
“Løsningen vil give forbedret trafikafvikling omkring skolen, men ikke optimalt, da venstresvingende trafik til skolen vil skulle afvente den øvrige trafik.
Signalet skal ses i sammenhæng med udbygningen af Ny Blovstrød, som forventer at øge trafikmængderne på Blovstrød Teglværksvej til ca. 2.000 ktj./døgn. Et signalanlæg vil samtidig medføre forbedring af krydsningsforhold for de bløde trafikanter til/fra Blovstrød Teglværksvej på tværs af Sortemosevej.
Samlet set vurderes signalanlægget således at være en robust løsning, både ift. trafikafviklingen til privatskolen og ad Blovstrød Teglværksvej.”
SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET