Fodgængerovergang ud for Kirkestien/ Blovstrød Byvej

Skolebørn skal kunne krydse Kongevejen sikkert, når de skal i skole. Nu kommer sagen op igen-igen.

Hvis der skal etableres fodgængerfelt, kunne det gøres ved at udføre et signalreguleret kryds ved Blovstrød Byvej. Manipuleret illustration: Flemming Nyberg/AOB

SIKKERHED ‘Skolebørn i det nye Blovstrød skal kunne krydse Kongevejen sikkert, når de skal i skole’. Sådan lød overskriften på punkt 20, som Miljø-, Erhvervs- og Byudvalget behandlede ved sit møde i tirsdags.

Det lød videre i teksten: ‘Den eneste sikre overgang over Kongevejen i Blovstrød er i øjeblikket ved lyskrydset ved Sortemosevej. Dette er for langt fra Kirkestiens udløb ved Kongevejen. Resultatet er, at mange børn og voksne således krydser vejen på en usikker måde for at få kortest mulig vej i skole’.

Torontoanlæg
Det foreslås, at der etableres en fodgængerovergang med torontolys over Kongevejen ved den nyligt etablerede Kirkestien i Blovstrød. (Red.: Et torontoanlæg er et trafiklys, der konstant blinker gult. Dets funktion er at gøre bilister ekstra opmærksomme på et fodgængerfelt).

Hvilken værdi skal det skabe?
Fodgængerovergangen skal gøre det muligt at krydse Kongevejen mellem det gamle og det nye Blovstrød i området ved kirken og Blovstrød Skole. Overgangen vil skabe en mere sikker hverdag for Blovstrøds børn.

Spørgsmål, der ønskes besvaret:

  • Hvad vurderes anlægsomkostningerne ifm. etablering af fodgængerovergangen med torontolys at være?

  • Hvor mange børn (eller alternativt personer) krydser i øjeblikket Kongevejen ved Kirkestien?

Forvaltningen oplyser nu følgende:
Der er i dag etableret en 3 m bred midterhelle på Kongevejen med ‘ventefelt ‘ til fodgængere, hvilket giver mulighed for at krydse vejen ad to omgange. Strækningen blev trafiksaneret i 2017 og i den forbindelse blev der taget stilling til udformningen af krydsningerne.

Trafiksikkerhedsmæssigt er det ikke nødvendigvis bedre at etablere et fodgængerfelt. (Red.: Et fodgængerfelt er en forgængerovergang med hvide tværstriber, hvor bilister skal overholder deres vigepligt). Der er tale om en fri strækning, hvor der ikke er en jævn strøm af fodgængere. Mængden af fodgængertrafik kendes ikke, men det vurderes, at der primært er krydsende fodgængere i morgentimerne og eftermiddagstimerne. Bilister vil derfor ikke nødvendigvis forvente fodgængere, og der er risiko for at de overser fodgængerfeltet.

Falsk tryghed
Et fodgængerfelt kan således give en falsk tryghed, idet fodgængere går ud fra, at bilister altid overholder deres vigepligt. Det vurderes derfor på dette sted, at give bedre sikkerhed, hvis fodgængerne har vigepligten.

Politiet skal godkende etablering af fodgængerfelter, og politiet har tilkendegivet, at de er enige i vurderingen.

Signalrguleret kryds
Forvaltningen oplyser videre:
Hvis der skal etableres fodgængerfelt på stedet, kunne det gøres ved at etablere et signalreguleret kryds ved Blovstrød Byvej - jf ovenstående fotomanipulation. Denne løsning har også været drøftet i forbindelse med trafiksaneringen af strækningen. Anlægsomkostningerne for et signalreguleret kryds anslås til 800.000-1.000.000 kr. med en afledt drift på skønsmæssigt ca. 40.000 kr./årligt til drift og vedligehold. Men en signalregulering af krydset vil øge risikoen for kødannelse på Kongevejen. Effekten af anlægget vil blive undersøgt som en del af projektet. Anlægsomkostningen vil skulle indgå i prioriteringen af midlerne til trafiksikkerhed fremadrettet.

Fartvisere
I forbindelse med kommunens hastighedsplan, blev der udarbejdet forslag til dæmpning af hastigheden på denne strækning af Kongevejen, da der bliver kørt alt for stærkt, og på bl.a AOBs opfordringer blev der i 2023 opsat fartvisere på Kongevejen i begge ender af byzonegrænsen med det formål at få hastigheden ned - LÆS HER.

Selv-tryk-løsning
AOB har tidligere foreslået, at der ud for Kirkestien/ Blovstrød Byvej kunne etableres en fodgænger-krydsning med ‘selv-tryk’. Dvs. at der vises kun rødt for bilisterne, når fodgængerne aktiverer det røde stoplys.
Denne løsning er et forholdsvis billigt projekt, og det kan derfor undre at Forvaltningen ikke har taget denne mulighed med i sine række af forslag.

AOB har tidligere foreslået, at der ud for Kirkestien/Blovstrød Byvej etableres en fodgænger-krydsning med ‘selv-tryk’. Dvs. at der vises kun rødt for bilisterne, når fodgængerne aktiverer det røde stoplys. Den samme løsning findes i dag på Kongevejen i Virum. Men denne forholdsvis billige løsning har Forvaltningen ikke taget med i sine række af forslag.

Udvalget besluttede at oversender sagen til byrådets budgetforhandlinger 2025-32, idet udvalget godkendte sagens oplysning, som tilstrækkelig i forhold til at kunne træffe en politisk beslutning.

SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET