Siemens Mobility vinder udbud til 2 milliarder kroner på at opgradere S-banen til førerløs togdrift.
FØRERLØS Inden for ti år skal S-togsnettet moderniseres og gøres klar til nye, førerløse tog. Og nu er et af de første store skridt taget.
I en pressemeddelelse skriver Siemens Mobility, at de netop har underskrevet kontrakter med Banedanmark og DSB om at opgradere det 170 kilometer lange S-banenet i København til den højeste grad af automatisering – hvilket vil sige førerløse tog som i den københavnske metro.
Siemens Mobility skal levere signaludstyr til togene og infrastrukturen ombord på 226 nye tog. Den samlede værdi af disse kontrakter er omkring 270 millioner euro – svarende til 2 milliarder kroner.
Siemens GoA4-teknologien vil give DSB mulighed for at køre flere tog i hele systemet, forbedre passager-oplevelsen, sikre punktlighed og sikre fremtidssikret drift. Samlet set vil denne opgradering gøre Københavns S-bane til verdens største automatiserede bybane, fortæller Siemens Mobility's administrerende direktør, Michael Peter:
“Vi er meget stolte af at fortsætte og styrke vores succesfulde samarbejde med Banedanmark og DSB for at positionere København som et forbillede for moderne jernbaneinfrastruktur blandt europæiske hovedstæder,” udtaler han.
350.000 daglige pendlere
Københavns S-banesystem spiller en afgørende rolle i hovedstadsregionens kollektive transportsystem og betjener omkring 350.000 daglige pendlere.
Med opgraderingen af nettet vil det kunne håndtere op til 84 tog i timen og transportere mere end 100 millioner passagerer hvert år.
Hvem der i sidste ende skal levere selve de nye, førerløse tog er endnu ikke afgjort.
De første nye S-tog forventes indsat i drift på Ringbanen omkring 2030. Mens alle de 170 kilometer S-bane forventes at køre fuldautomatisk i 2033.
SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET