I sidste uge havde NIRAS og Allerød Kommune inviteret til orienteringsmøde ifm. forslag til placering af lynladestandere på NIRAS’ grundareal.
LYNLADERSTANDERE I torsdags havde NIRAS og Allerød Kommune inviteret til et offentligt orienteringsmøde i forbindelse med et forslag til etablering af et parkeringsområde for lynladestandere placeret på NIRAS’ grundareal.
Forslaget går på, at der etableres en ladestanderplads for i alt 12 ladeudtag med en ny overkørsel direkte fra Kongevejen.Dette projekt vil dog kræve en ny lokalplan for det afgrænsede område, hvorfor kommunen sammen med NIRAS havde inviteret til orienteringsmødet for bl.a. at høre borgernes mening om det foreslåede projekt.
NIRAS gennemgik projektoplægget og kunne i den forbindelse oplyse, at man har været i kontakt med tre forskellige operatører: Clever, Spirii og OK-energi. Man kunne endvidere oplyse, at OK anbefaler, at der etableres 12 ladepunkter ud fra nuværende behov. OKs bud var, at der ved år1 ville være 36 biler pr dag, men om 5 år ville der være 72 biler pr dag. Endvidere skønnede man, at der ville være 15%, der oplader om morgenen, 50% om eftermiddagen og 35% ad-hoc opladninger i løbet af dagen.
Bemærkninger til projektet
Efter at NIRAS havde gennemgået skitseoplægget, blev der mulighed for at kommentere projektet fra de fremmødte.
Her gav flere udtryk for, at der var behov for lademuligheder i Blovstrød - bl.a. for besøgende og turister til byen.
Men flere var dog betænkelige ved placeringen af ladestanderpladsen, som ville bryde den fine allé med den smukke række af platantræer, hvor der nu pludselig ville komme æstetisk ‘støj’ på billedet og med mere trafikkaos og mere ‘asfalt’ i lokalområdet.
Der var andre, som mente, at overkørslen til Kongevejen ville skabe farlige problemer for de cyklende skoleelever og øvrige bløde trafikanter.
Forslaget viste, at ladestanderpladsen lå tæt op ad rækken af platantræerne - hvilket man fandt var uheldigt - man kunne i stedet ønske sig, at pladsen blev trukket længere tilbage, og der herved blev mulighed for en lav beplantning, som delvis kunne skjule de parkerede biler.
Nogle efterlyste en alternativ placering af ladestanderpladsen med indkørsel fra Sortemosevej, og andre mente, at NIRAS’ ladestandere burde placeres på den anden side af Kongevejen på den store parkeringsplads syd for Netto. Her er der jo i forvejen en indkørsel til parkeringsområdet.
Som det blev påtalt ved mødet, ligger NIRAS’ grund - på det aktuelle sted - mere end én meter over niveauet for fortovet/cykelstien - jf. ovenstående foto. Dette burde reguleres, så parkeringsområdet kom ned i plan med Kongevejen, hvilket NIRAS dog også kunne bekræfte.
Kommunen noterede de forskellige bemærkninger til projektforslaget, og det samlede materiale vil nu blive bearbejdet og indgå i det videre arbejde med lokalplanforslaget.
AOB mener
I sin tid fik IBM - som den gang ejede virksomheden - kun lov til at opføre byggeriet ved at sænke bebyggelsen i forhold til Kongevejen, og kommunen krævede samtidig, at der blev opført et beplantningsbælte langs vejen, så byggeriet var ‘usynligt ‘ set fra Kongevejen. Dette blev opnået, og man har således i dag kun et åbent syn over de brede marker helt over til Ny Allerødgård.
Med forslaget vil man nu etablere et ‘fremmedlegeme’ tæt op ad cykelstien og fortovet og med indkørsel fra Kongevejen. Der kommer bl.a. skiltning og lys på parkeringsområdet, som måske også bliver overdækket. Dette strider således imod de intentioner, som kommunen oprindelig havde, om at bebyggelser i dette område ikke skulle være synlige - set fra Kongevejen.
Som andre har foreslået, så burde man måske overveje, om NIRAS’ lyn-ladestanderne i stedet kunne placeres på det store parkeringsareal, som ligger på den anden side af Kongevejen - syd for Netto.
SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET