Den nye sti fra Blovstrød-vest til Lillerød bymidte

Der foreligger nu et skitseprojekt af stianlægget og er nu blevet behandlet af Teknik, Erhverv, Plan og Miljøudvalget.

Den fremtidige sti fra Blovstrød-vest til Lillerød bymidte vil gå fra Østre Teglværksvej, passere Blovstrødbanen og fortsætte langs vestsiden af Blovstrød Teglværksvej og videre til stien syd for XL-Byg. Stien videreføres gennem den eksisterende tunnel under Nordbanen til Allerødvej. Illustration: Flemming Nyberg/AOB

Den fremtidige sti fra Blovstrød-vest til Lillerød bymidte vil gå fra Østre Teglværksvej, passere Blovstrødbanen og fortsætte langs vestsiden af Blovstrød Teglværksvej og videre til stien syd for XL-Byg. Stien videreføres gennem den eksisterende tunnel under Nordbanen til Allerødvej. Illustration: Flemming Nyberg/AOB

SKITSEPROJEKT I budget 2021-28 er der afsat 2 mio. kr. i 2021 og 7 mio. kr. i 2022 til nye cykelstier, herunder til etablering af en sikker forbindelse mellem Blovstrød-vest og Lillerød Bymidte ad Allerødvej. 

Der forligger nu et skitseprojekt af stiforbindelsen i sin helhed, som Teknik, Erhverv, Plan og Miljøudvalget nu har haft under behandling.

Af forslaget fremgår det, at det nye stianlæg har udgangspunkt fra Østre Teglværksvej - ud for den nordlige grænse af Grønningen. Stiforbindelsen krydser Blovstrødbanen i eget krydsningspunkt, som ikke kræver særskilt bomanlæg. Men krydsningen skal godkendes af Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen. Det oplyses, at denne proces er igangsat i samarbejde med Blovstrød Lokalbane. Stien skal etableres delvist på et areal tilhørende NEFF, som dog har tilkendegivet, at de er positive over for at afgive arealet til stien.

Som det fremgår af illustrationen føres stien over Blovstrød Teglværksvej syd for overkørslen til NEFF. Man har forsøgt at placere stien så hensigtsmæssigt som muligt i forhold til en fremtidig disponering af arealerne syd for Sortemosevej. I forbindelse med skitseprojektet lyder det: ‘Det må dog påregnes, at det kan blive nødvendigt at omlægge stien, når der skal bygges på arealet. Desuden har de forholdsvis store terrænforskelle på arealet indflydelse på forslaget til den endelige placering af stien.’ 

Der er udarbejdet to forskellige forslag til stiens placering på dette areal (jf. AOBs illustration): Alternativ A (blå markering) er placeret i udkanten af marken, så den kan løbe i kanten af en kommende bebyggelse. Alternativ B (grøn markering) er en mere direkte forbindelse, som går gennem området og følger terrænet. 

Hvor stien krydser Blovstrød Teglværksvej planlægges, at der etableres cykelbomme samt en hævet flade. Det foreslås endvidere, at der i forbindelse med anlæg af stien udføres fartdæmpning på Blovstrød Teglværksvej, hvor fartmålinger viser, at der køres med højere fart end de tilladte 50 km/t.

Allerødvej
Syd for XL-Byg føres stien ad den eksisterende tunnel under Nordbanen og kobles til Allerødvej, som på strækningen fra den gamle containerplads frem til stiunderføringen ved banen en smal markvej/sti, som er i meget dårlig stand.

Strækningen af Allerødvej fra den gamle containerplads frem til stiunderføringen ved Nordbanen en smal markvej/sti, som er i meget dårlig stand. Arkivfoto: AOB

Strækningen af Allerødvej fra den gamle containerplads frem til stiunderføringen ved Nordbanen en smal markvej/sti, som er i meget dårlig stand. Arkivfoto: AOB

For at udgøre en attraktiv cykel- og gangsti skal stien på denne strækning rettes op, have en ny belægning og forsynes med belysning. I et naturområde som dette, er belysning i modstrid med kommunens retningslinjer. Det vurderes dog, at stien bør belyses, da den kommer til at fungere som skolesti.

Der er i dag bilkørsel på strækningen, i form af bilister der skal til naturområderne ved Allerød Sø. Fra Lillerød og frem til containerpladsen er vejen 4 m bred og vil godt kunne afvikle både biltrafik og cykeltrafik, men på den resterende strækning (rød markering) er bredden kun ca. 2 m., hvilket er for smalt til på forsvarlig vis at kunne rumme både biltrafik og større mængder af cykeltrafik.

Det foreslås derfor, at der etableres p-plads ved den gamle containerplads, og at der opsættes cykelbom, så der ikke kan køres i bil på den videre strækning. Bommen vil kunne åbnes i forbindelse med driftsopgaver i området.

Syd for XL-Byg føres stien ad den forholdvis smalle eksisterende tunnel under Nordbanen og kobles til Allerødvej. Arkivfoto: AOB

Syd for XL-Byg føres stien ad den forholdvis smalle eksisterende tunnel under Nordbanen og kobles til Allerødvej. Arkivfoto: AOB

Tidsplan og udførsel
Det oplyses, at der i juni måned i år er indsendt ansøgning til statens cykelpulje om 50 % medfinansiering af stien, og der regnes med svar på ansøgningen i løbet af efteråret.

Der forventes at være disponible midler i 2021 af de afsatte midler til nye cykelstier. Projektering kan derfor igangsættes her til efteråret 2021. Såfremt der opnås tilskud fra cykelpuljen, er det imidlertid kun udgifter, der afholdes efter tilsagn er givet, som er tilskudsberettigede. Anlæg forventes at kunne ske fra foråret 2022.

Vi henviser til tidligere AOB-artikler om stiprojektet: LÆS HER og LÆS HER.


SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET