“Offentlig transport bliver mere fleksibel, hvis man forlænger Farum-banen til Hillerød gennem Allerød,” siger Karsten Längerich.
FORLÆNGELSE Forlængelsen af Farum-banen til Hillerød har været diskuteret flere gange over årene, og Venstre på Christiansborg ønsker Farum-banen forlænget til Hillerød.
“Det vil gøre den offentlige transport mere fleksibel og kunne aflaste Hillerød-motorvejen, hvis man forlænger S-togsbanen fra Farum til Hillerød, og man bør gøre det gennem Allerød.” Sådan siger borgmester Karsten Längerich efter at hans eget parti, Venstre, på nationalt plan har offentliggjort et infrastrukturudspil, der blandt andet inkluderer 20 millioner kroner til en ‘forundersøgelse’ af en forlængelse af Farum-banen.
Udspillet er Venstres udgangspunkt i de igangværende infrastrukturforhandlinger på Christiansborg. Regeringen præsenterede i april et udspil, der dog ikke indeholdt planerne om Farum-banens forlængelse.
"Allerød Kommunes holdning er, at vi generelt er tilhænger af forlængelsen. Det vil give andre muligheder for at komme på tværs, som er det, der er svært med S-togssystemet i dag. Derudover kan det aflaste trafikken på Hillerødmotorvejen," siger Karsten Längerich bland andet.
Hvis der afsættes penge til en forundersøgelse, forestiller han sig, at han sætter sig ned med borgmestrene i Furesø og Hillerød og finder fælles fodslag om et forslag til en linjeføring.
Foreslår linjeføring til Høvelte
Forlængelsen af Farum-banen til Hillerød har været diskuteret mange gange gennem årene. Her har linjeføringen været tegnet fra Farum Station til at møde Hillerød-banen syd for Høvelte Trinbræt (mulighed 1), som der i den forbindelse har været snakket om at opgradere den til en ‘rigtig’ station. Det er også den linjeføring, som Karsten Längerich ville gå til et eventuelt borgmestermøde med. Han understreger, at der er mange hvis'er, men har bedt om, at der kommer en forundersøgelse, og hvor han mødes med borgmestrene i Furesø og Hillerød.
"I Allerød vil vi gerne have Farum-banen forlænget via Allerød Station, og jeg vil arbejde for løsningen til Høvelte, der er langt den billigste og korteste," siger Allerøds borgmester.
Uenighed om linjeføring hvis S-togbanen forlænges
Det er bare ikke sikkert, at det bliver så let at komme frem til den løsning. I Furesø Kommune er ønsket om en forlængelse af S-banen stort, men til gengæld ønsker man - for at bevare naturen ved Bregnerød og Stavnsholtkilen - en linjeføring langs Hillerødmotorvejen (mulighed 2) og altså uden om Høvelte og Allerød Station.
Furesøs borgmester, Ole Bondo Christensen, siger: "Vi er ikke interesserede i, at den rammer Høvelte. Den eneste rigtige løsning er langs motorvejen, da det vil berøre naturen mindst. Jeg har svært ved at se andet for mig. Løsningen er dyrere, men i betragtning af, hvad infrastruktur koster, bør det være en mulig prioritering."
Sidste efterår fik Furesø Kommune lavet en rapport af infrastrukturrådgiveren Atkins og ifølge den, vil det koste 0,9 milliarder kroner at forbinde Farumbanen med Høvelte, som er en strækning på 6,7 kilometer. Derimod vil det koste 1,7 milliarder kroner i anlægsomkostninger at forbinde Farum med Favrholm, som er den nye station syd for Hillerød ved det kommende supersygehus - dvs. en fordyrelse på ca. 90%.
SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET