Kære formand...

AOB skriver i et ‘åbent brev’ til Miki Dam Larsen om problemerne ved fodgænger-feltet Sandholmgårdsvej/Blovstrød Allé.

Blovstrød-borger: “Vi har aldrig oplevet biler holde tilbage ved fodgængerfeltet. Jeg bliver ængstelig, når jeg tænker på, hvad der skal til, FØR der gøres noget for at øge trafiksikkerheden.” Foto: AOB

Blovstrød-borger: “Vi har aldrig oplevet biler holde tilbage ved fodgængerfeltet. Jeg bliver ængstelig, når jeg tænker på, hvad der skal til, FØR der gøres noget for at øge trafiksikkerheden.” Foto: AOB

ÅBENT BREV: Kære formand for TEPM-udvalget, Miki Dam Larsen.

Der er en hel række Blovstrød-borgere, som ikke forstår TEPM-udvalgets holdning til trafiksikkerheden ved fodgængerfeltet Sandholmgårdsvej/Blovstrød Allé ud for spejdergrunden.

Som det fremgår af prioriteringlisten: “Prioritering af pulje til mindre trafikprojekter 2021”, opdager man - til stor overraskelse - at trafikproblemet ved overgangen til spejdergrunden slet ikke er med i prioritetslisten for i år. Det er helt uforståeligt og meget beklageligt!

Som det påpeges fra rigtig mange borgere, er der tale om en utrolig farlig overgang, hvor det er de færreste bilister (heller ikke politiet), der holder tilbage for fodgængerne - og bilisterne kører samtidig alt for stærkt og overholder ikke hastighedegrænsen.

Blovstrød-borgerne mener
Til din orientering er her et lille udpluk af, hvad borgerne på Facebook skriver om forholdene:

  • ”Som Blovstrød-borger og bekymret beboer til Sandholmgårdsvej, er det en af de steder i Blovstrød, som Allerød Kommune burde genoverveje. Flere gange om dagen høres høj dytten og opbremsninger. Hvilket må være en klar indikation på, at der ligger en udfordring i at gøre bilisterne, som bruger denne vej, opmærksomme på de ting, som vejen repræsenterer. Dette er også et opråb til at man fra Blovstrød Listen bør arbejde intensivt på at få en repræsentant til byrådet, som kan varetage de logistiske udfordringer, som stadig er gældende i Blovstrød. Vort lille samfund har brug for en som kan tale for beboerne og adressere de udfordringer som Blovstrød i sin tilflytningsvækst oplever.”

  • Vi går meget ofte i skoven. Vi har aldrig oplevet biler holde tilbage ved fodgængerfeltet. Jeg bliver ængstelig, når jeg tænker på, hvad der skal til, FØR der gøres noget for at øge trafiksikkerheden, for de der skal krydse vejen - bl.a. spejdere og børnehavebørn!”

  • “Tak for at sætte fokus på dette AOB. Det er et stort problem. Bilerne kører meget stærkt, og selv om det er lovpligtigt at standse op ved fodgængerfelt, når der står nogen og venter (som kunne risikere at gå ud), så er det meget sjældent at det sker. Jeg vil skyde på 1 ud af 5 biler, og det er selvom man står med børn og barnevogn. Hvis en bil endelig stopper, så skal man godt nok være varsom med at gå ud da der så bare kommer biler ræsende i den anden vejbane. Jeg har sprunget for livet flere gange der.”

    Vi følger altid vores 11 årige over til spejder, da der ofte er meget trafik, og når jeg selv synes det er utrygt at krydse vejen. Og hver gang ser jeg kammerater der står tålmodigt og venter fordi bilerne ikke stopper op for dem. Noget må der kunne gøres relativt nemt, for at gøre krydset mere sikkert.

  • “Jeg er spejderleder, og oplever hver mandag, at børnene skal krydse fodgængerovergangen, og at bilerne ikke standser, heller ikke i den anden vejbane når børnene er begyndt at krydse vejen. Det er virkelig farligt.”

  • “Ja, vi skal have gjort noget her. Alle os - og vi er mange - der benytter denne overgang. Der skal laves noget - så bilerne sætter farten ned og stopper her!”

  • stopper - men vel langt over 80% stopper ikke. Har vel 10 års erfaring med at følge mine drenge til fodbold over den vej, og ikke EN gang har biler stoppet med det samme, når der stod børn ved overgangen.”

  • “Man må håbe de lokale politikere husker AOBs forslag, for det er to meget overskuelige hjælpemidler.”

  • “Dejligt AOB-initiativ og god løsning. Hvis man på nogen måde kan vise, at man støtter op om dette - hjælper jeg gerne.”

  • “Emnet har tidligere været nævnt på møde på Blovstrød Skole for et par år siden. Miki Dam deltog og noterede op, men intet er sket!”

  • “Jeg har også skrevet en mail til Miki Dam Larsen efter mødet i torsdags. Jeg synes, at han skøjtede meget hurtigt hen over problemerne med krydsningen, med begrundelsen “at det har vi ikke 1 mio. kr. til at løse lige nu...”!

    Jeg håber meget, at de vil kigge på de lidt billigere (måske midlertidige) løsninger, såsom at nedsætte hastigheden og opsætte et Toronto-signal (som med blink gør opmærksom på fodgængerfeltet - ligesom ved klubben på Sjælsø Alle.”

  • “Vi krydser fingre for at der ikke kun lyttes, men også ageres! Dog er forventningerne ikke store til TEPMU - trods de lave omkostninger”

Vi håber meget, at disse indlæg gør et stort indtryk på udvalget, og da sagen skal genoptages nu på onsdag, den 10. februar, ser vi frem til, at man kommer til en hurtig midlertidig løsning.

AOB foreslår
Ved Bydelsmødet i torsdags blev der vedr. trafikproblemet kun kort oplyst, at der ikke foreløbig var penge til “den store forkromede løsning”, men et forholdsvis billigt løsningsforslag, som var indsendt til debat, blev slet ikke kommenteret! AOB havde således forslået, at i første omgang kunne man løse problemet således:

  • Man kunne meget hurtigt etablere en hastighedsnedsættelse på Sandholmgårdsvej (helt fra Kongevejen) til 50 km/t kombineret med,

  • at der opsættes en permanent fartviser.
    En fartviser er en effektiv måde at nedsætte hastigheden på. Den øger trafikantens opmærksomhed og informerer om trafikantens aktuelle hastighed. Den fortæller bilisten, at han/hun kører for stærkt, og straks fjerner bilisten foden fra speederen og anlægger et mere fornuftigt tempo - det virker.
    Flere undersøgelser har vist, at fartvisere medfører en reduktion af hastigheden, og at hastighedsreduktionen er blivende.

    I følge Vejdirektoratet koster en fartviser i anlægsudgifter ca. 55.000 kr.

Inden der sker alvorlige ulykker
Ovenstående forslag er en relativ billig løsning, som hurtig kan etableres, og inden der sker alvorlige ulykker!

Forslaget kunne således passende komme med i puljen: “Prioritering af pulje til mindre trafikprojekter 2021”, idet der på investeringsoversigten for 2021 i alt er afsat 1.333.000 kr. til pulje til trafiksikkerhed.

Vi ser frem til at høre fra dig!

Med venlig hilsen
Alt Om Blovstrød


SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET