Corona-lukningen har gjort, at man fik tid til at gøre alle de ting færdige, som man ellers tidsmæssigt ville have haft svært ved at få etableret.
REFLEKSION Det er omkring to måneder siden, at Blovstrød Kro igen kunne byde kunderne inden for, efter to måneders corona-nedlukning. Men selvom restauranten nu igen kan servere traditionelle danske retter, er der et stykke vej til, at omsætningen igen er på niveau med før corona-krisen. Det fortæller David Frøjær-Jensen til Allerød Nyt.
"Der er mange, der stadig holder sig fra at spise inden i restauranten, fordi de er bange for at blive smittet. Vi har vel 60-70 procent af omsætningen sammenlignet med før corona," oplyser David Frøkjær-Jensen, der hjælper datteren, Sandra Frøkjær-Jensen, med at drive kroen.
På grund af corona-restriktionerne har restauranten måtte afgive omkring 30 procent af kroens siddepladser, så man i dag kun kan rumme omkring 200 siddende gæster.
Succes med take away
Efter genåbningen har kroens ledelse ladet sig inspirere at fastfood-kæder som McDonald's og introduceret en drive-in. På bagsiden af krobygningen kan kunderne nu køre op til en luge og hente deres mad - helt uden at skulle ind i restauranten.
"Vi kan mærke, at take away vokser mere og mere, og der er flere, der gerne vil være hjemme og spise. Jeg tror, folk under corona-situationen har fundet ud af, at det er meget rart at kunne spise hjemme," forklarer David Frøkjær.
Den nye drive in er knap to måneder gammel, og det har krævet lidt tilvænning for både kunder og personale.
"Folk skal lige lære det at kende, så vi har ladet det udvikle sig stille og roligt. Personalet skal også lige vænne sig til, at der nu skal udleveres mad flere steder i restauranten," lyder det fra David Frøkjær, der vurderer, at 20 procent af kroens salg i dag kommer fra take away.
Tid til refleksion
Allerød Nyt skriver videre: Da statsminister Mette Frederiksen i marts lukkede landet ned, måtte Blovstrød Kro, ligesom landets øvrige spisesteder, vinke farvel til kunderne fra den ene dag til den anden. Kroens dagligdag blev pludselig vendt op og ned, og det åbnede nye muligheder.
David Frøkjær-Jensen forklarer: "Vi havde lige pludselig to måneder til at sidde og tænke det hele igennem og finde ud af, hvad vi gør rigtigt, og hvad vi gør forkert. Det er ting, som man normalt ikke har tid til i kampens hede."
Nyt køkken og nye udlærte kokke
Den ekstra tid til refleksion betød, at kroen besluttede at ansatte nye, udlærte kokke for at højne kvaliteten af maden, ligesom de byggede nyt køkken og fik malet hele restaurationen. David Frøkjær-Jensen og kroens øvrige ledelse har derfor formået af vende nedlukningen til noget positivt.
"Det har selvfølgelig været super ærgerligt, at vi var tvunget til at lukke, men så fik vi i stedet tid til at gøre alle de ting færdige, som vi ellers ville have haft svært ved at lave, hvis vi havde holdt åbent," slutter David Frøkjær-Jensen.
LÆS OGSÅ: Pølser til Blovstrød
SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET