Forslag til ændringer ved T-krydset Sandholmgårdsvej/ Blovstrød Allé

Hastighedsbegrænsningen er 60 km/t på Sandholmgårsdvej, men bilernes hastighed på vejen viser, at 15% kører hurtigere end 65,8 km/t.

En måling af bilernes hastighed på Sandholmgårdsvej viser, at 15% kører alt for stærkt. Foto: AOB

En måling af bilernes hastighed på Sandholmgårdsvej viser, at 15% kører alt for stærkt. Foto: AOB

SIKKERHED Vi har i flere artikler skrevet om det farlige fodgængerfelt på Sandholmgårdsvej ud for spejdergrunden LÆS HER. Det viser sig imidlertid, at i forbindelse med kommunens mobilitets- og infrastrukturpolitik indgår der allerede et forbedringsprojekt som punkt nummer 14 i projektkataloget. Nedenfor følger redegørelsen.

Baggrunden
Her nævnes indledningsvis baggrunden for projektet:
På Sandholmgårdsvej ved Blovstrød Allé er hastighedsbegrænsningen 60 km/t. En måling viser, at 15% kører hurtigere end 65,8 km/t. På grund af den høje fart føler nogle fodgængere sig utrygge, ligesom de kan være i tvivl om, hvornår det er sikkert at krydse vejen. Fra Blovstrød Allé er oversigten i begge retninger begrænset af en kurve. Da vejen desuden ligger lavt, kan bilister fra Blovstrød Allé have svært ved at bedømme bilernes fart. Det er skønnet på stedet, at oversigten er ca. 100 m i begge retninger. Bilister fra vest kan desuden have svært ved at se fodgængere, som står syd for fodgængerfeltet og er på vej ud i feltet.

Projektforslaget
Formålet er at øge trafiksikkerheden og trygheden i krydset - især for krydsende fodgængere.
Det er foreslået at flytte byzonetavlen fra Blovstrød Allé til Sandholmgårdsvej øst for krydset. Dermed gælder en hastighedsbegrænsning på 50 km/t, hvilket er mere passende, når der er fodgængerfelt.

En lavere hastighedbegrænsning vil samtidig mindske udfordringerne med begrænset oversigt for bilister på Blovstrød Allé. Det er skønnet på stedet, at oversigten fra Blovstrød Allé svarer til en hastighed på 50 km/t.

Herudover er det foreslået, at etablere en midterhelle i fodgængerfeltet, således at fordgængere kan krydse vejen i to omgange, én køreretning af gangen. En midterhelle vil samtidig skærpe bilisternes opmærksomhed og dæmpe farten lidt.

En midterhelle kræver en mindre arealerhvervelse samt flytning af en støttemur nord for krydset.

Forslag til etablering af midterhelle, som dog kræver en mindre arealerhvervelse samt flytning af en støttemur nord for krydset. Illustration: Allerød Kommune

Forslag til etablering af midterhelle, som dog kræver en mindre arealerhvervelse samt flytning af en støttemur nord for krydset. Illustration: Allerød Kommune

Som alternativ til en midterhelle kan der etableres en hævet flade i krydset. Det kræver, at hastighedsgrænsen bliver ændret til 50 km/t.

For at øge opmærksomheden på fodgængerfeltet, kan der etableres et Torontoanlæg med gule blink og ekstra belysning. Dette tiltag er især relevant, hvis hastighedsbegrænsningen ikke bliver ændret.

Hvis ikke hastighedbegrænsningen bliver ændret, kan der opsættes fartvisere på Sandholmgårdsvej. De vil dæmpe bilernes fart.

Øvrige overvejelser
En hastighedsgrænse på 50 km/t har tidligere været drøftet med politiet. Der er behov for at undersøge oversigtsforhold, hastighedsniveau og trafikanternes adfærd nærmere med henblik på en fortsat dialog med politiet, som bygger på et mere nuanceret grundlag.

Hvis ikke hastighedsbegrænsningen bliver ændret til 50 km/t, kan det overvejes at fjerne fodgængerfeltet og erstatte det med en midterhelle. Dermed bliver fodgængerne pålagt vigepligten. Det vurderet at være den mest trafiksikre løsning i en situation, hvor hastighedsbegrænsningen ikke bliver ændret.

SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET