Bemærkninger til Planstrategi 2019

Grundejerforeningerne Drabæk Huse, Frugtlunden og Grønningen har fremsendt et høringssvar, hvor man efterlyser, at ‘det nye Blovstrød’ bliver ordentligt forbundet med omgivelserne.

Blovstrød-udbygningen med markering af de forskellige byggefelter og de grønne kiler. Illustration: Allerød Kommune

HØRINGSSVAR  Grundejerforeningerne Drabæk Huse, Frugtlunden og Grønningen har fremsendt et samlet høringssvar til kommunen i forbindelse med Planstrategi 2019. 

Beboerne mener, at der desværre mangler en del, før ‘Det nye Blovstrød’ er ordentligt forbundet med omgivelserne herunder særligt til Blovstrød by og det rekreative område ved Blovstrød Enge. Endvidere er skolevejen til Blovstrød Skole ikke løst forsvarligt.

Grundejerforeningerne finder det meget problematisk, at kommunen mener, at skolebørnene skal krydse Kongevejen helt oppe ved T-lyskrydset ved Sortemosevej, når de skal i skole, og i øvrigt kommer ind ad bagvejen til skolen. Børnene vil selvfølgelig krydse vejen, der hvor der er kortest til skolen, lyder det, og dér er der i dag ingen forsvarlig fodgængerovergang, hvilket beboerne finder er en helt ekstraordinært stor infrastrukturel mangel.

I høringssvaret står der bl.a.:
“I mangler, at koble det nyudviklede Blovstrød sammen med det gamle Blovstrød. Som det er i dag, er det koblet sammen af et spinkelt lyskryds helt oppe ved Sortemosevej ca. 450 meter nordøst for Det nye Blovstrød. Det er ikke ansvarlig byudvikling, og vi som nye borgere og skatteborgere forventer os mere af jer.

Vi i Grønningen, Frugtlunden og Drabæk Huse har mange børn, der har brug for en sikker skolevej og ældre, der gerne skulle kunne krydse vejen uden at risikere liv og lemmer på den trafikerede Kongevej. Behovet er nu. Vi ser derfor meget gerne, at Planstrategi 2019 forholder sig til den meget aktuelle problematik både på kort og langt sigt.

Det drejer sig konkret om:
1. Manglende sikker overgang over kongevejen fra Kirkestien.
Dette er vores skolevej til den offentlige skole. Det er et teoretisk og ikke et reelt scenarie, at skolebørnene skal cykle helt op til krydset ved Sortemosevej for at krydse vejen. I har skabt en ny del af Blovstrød. Det må I følge til dørs også for de bløde trafikanter.

a. Et første trin kan være at lave én eller flere fodgængerovergange evt. med torontoanlæg. (Red.: Et torontoanlæg er et trafiklys der konstant blinker gult. Dets funktion er at gøre bilister ekstra opmærksomme på et fodgængerfelt).

b. På sigt skal der sikres penge til en underføring eller cykkelbro over Kongevejen. En langsigtet plan vi meget gerne vil være aktive medspillere på at få i hus. Hvis under- eller overføringen bliver lavet som en attraktiv oplevelse skal den nok blive brugt. LÆS HER om AOBs artikel om dette emne.

Den nuværende overgang ved Blovstrød Byvej/Kirkestien kunne udføres som en lysreguleret overgang, hvor fodgængerne selv aktiverer, når der skal være rødt for bilisterne. Manipuleret foto: AOB

2. Manglende Cykelsti og fortov på Blovstrød Teglværksvej
Der bliver behov for kapaciteten på både Blovstrød Skole og Privatskolen for at rumme alle Blovstrøds nye tilflyttere. Privatskolen bliver derfor i ligeså høj grad en destination, der skal sikres som sikker skolevej. Trafikken på Blovstrød Teglværksvej er tung, og der køres stærkt. Her vil det ikke være forsvarligt at sende børn ud på cykel på trods af vejens bredde. Planlæg derfor for Cykelsti og fortov langs Blovstrød Teglværksvej. En sikker overgang fra Blovstrød Teglværksvej til privatskolen vil naturligvis ligeledes være ønskelig. LÆS HER om AOBs artikel om dette emne.

3. Fortov mellem Blovstrød og Allerød
Afstanden mellem Blovstrød og Allerød er relativt beskeden, men alligevel er det ikke muligt at gå sikkert på et fortov mellem de to byer. Det vil være oplagt at arbejde for at koble de to byer også for fodgængere.

4. Sti overfor Drabæk Huse til Blovstrød Enge. 
Her kan AOB oplyse, at projektet allerede blev godkendt af byrådet for tre år siden (september 2016), men er blevet udskudt flere gange pga. andre højere prioriterede projekter.” LÆS HER om AOBs artikel om dette emne.

Stien fra Kongevejen og frem til Blovstrød Enge godkendte byrådet for tre år siden. Illustration: AOB

Grundejerforeningerne slutter skrivelsen til høringssvaret med følgende: 

“Kære byråd. I har fået mange nye Blovstrød-borgere. Det må I tage ansvar for, også når det gælder infrastruktur for de bløde trafikanter. Vi vil forbindes til vores skoler, naturen og resten af vores by!

Vi ser derfor frem til at I indarbejder ovenstående bemærkninger i den endelige version af planstrategien, og vi glæder os til et godt samarbejde borgere og politikere imellem mange år fremover.”


SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET