Supercykelstier gør flere til cyklister

Af de otte supercykelstier der i dag findes i Region Hovedstaden, løber én af dem gennem Blovstrød.

Af de otte supercykelstier der i dag findes i Region Hovedstaden, løber én af dem gennem Blovstrød. Her er ‘service-stationen’ ved Sortemosevej ud for NIRAS. Foto: AOB

Af de otte supercykelstier der i dag findes i Region Hovedstaden, løber én af dem gennem Blovstrød. Her er ‘service-stationen’ ved Sortemosevej ud for NIRAS. Foto: AOB

SUPERCYKELSTI Når en cykelsti opgraderes til supercykelsti, så vælger flere cyklen. Det viser nye tal fra Region Hovedstaden, hvor cykeltrafikken på supercykelstierne er steget med 23 procent, og mange af de nye cyklister har skiftet bilen ud med cyklen.

I dag er der otte supercykelstier i Region Hovedstaden, og én af dem går gennem Blovstrød. Det er cykelstier med særlig høj kvalitet, og hvor kommuner og region har arbejdet sammen om at gøre cykelruten så optimal som mulig ved at forbinde stierne på tværs af kommunegrænserne, så man kan komme hurtigt frem på cykel, når man vil cykle til jobbet eller studiet.

Yderligere syv supercykelstier er på vej, og de nyeste undersøgelser viser nu, at det er en god investering at satse på de trafikanter, der gerne vil cykle. Supercykelstierne har nemlig tiltrukket 23 procent flere cyklister, og op mod hver fjerde af dem har tidligere pendlet i bil. Det er godt for trængslen på vejene, for klimaet og for den enkeltes sundhed, lyder meldingerne.

Her er de otte supercykelstier: Albertslund, Allerød, Farum, Frederikssund, Indre Ring, Ishøj, Ring 4 og Værløse.

Der cykles 11 kilometer hver vej
I gennemsnit pendler de cyklende trafikanter 11 kilometer hver vej til og fra arbejde, og på enkelte ruter tilbagelægger de knap 15 kilometer hver vej. Det er samme distance, som alle indbyggere i Region Hovedstaden i gennemsnit pendler til arbejde, og dermed er cyklen blevet et reelt pendleralternativ til bilen.

Derfor er investeringer i gode forhold for cyklister nødvendige, mener borgmester, Karsten Längerich, som siger: “Det er en positiv udvikling, der viser, at investeringer i cykelinfrastruktur er en effektiv måde at flytte folk, og at pendlerne er villige til at skifte transportform og cykle rigtig langt, hvis forholdene er i orden. Vi ved, at borgerne og virksomhederne i Allerød Kommune ønsker bedre forhold for cyklister. Men disse lange strækninger er dyre at anlægge for en kommune med meget begrænsede budgetter. Derfor har det været afgørende med statslig medfinansiering, og det er det også fremadrettet.”

Hvad er en supercykelsti?
Bag supercykelstierne står 23 kommuner og Region Hovedstaden, og de er blevet enige om, at arbejde efter en særlig standard, når en cykelsti skal opgraderes til supercykelsti. I øjeblikket er der - som nævnt - otte etablerede supercykelstier, men Vejdirektoratet har bevilget penge til otte mere, og i alt er der planlagt 45 ruter til supercykelstikortet.

Programleder, Sidsel Birk Hjuler, fra Sekretariatet for Supercykelstier, siger: “En supercykelsti skal leve op til fire kvalitetsmål: Tilgængelighed, Fremkommelighed, Komfort og Tryghed/Sikkerhed.

Tilgængelighed handler om, at supercykelstierne skal forbinde boligområder med arbejdsområder. Fremkommelighed handler om, at det skal være nemt at komme frem på cykel med færrest mulige stop og forhindringer. Når det gælder komfort, så ser vi på belægningen, og at ruten giver en god oplevelse. Tryghed og sikkerhed handler om, at det skal være forsvarligt at køre på supercykelstien, så du føler dig godt afskærmet fra bilerne,” fortæller Sidsel Birk Hjuler og slutter:

“Hele det samarbejde bygger på en gentleman-agreement om at stile mod dette fællesskab og danne en regional infrastruktur, der er genkendelig med et logo, så cyklisterne ved, hvad de kan forvente.”

Det nuværende supercykelstier udgør 175 kilometer, men visionen er, at der skal være 746 kilometer supercykelstier i 2045.

SYNES DU OM ARTIKLEN, SÅ TRYK PÅ HJERTET