Om kolesterol og hjerte-kar-sygdom

Oplysning til Blovstrød-borgerne: Hver 4. danske dør af en hjerte-kar-sygdom - hvis man ikke gør noget.

  Klinisk diætist Lotte Juul Madsen:  " Blodets indhold af kolesterol måles ved en blodprøve, og tallet angiver i millimol pr. liter blod. Der måles almindeligvis total-kolesterol, som består af: 1) HDL-kolesterol (det 'herlige'), 2) LDL-kolesterol (det 'lede') og 3) Triglycerid, TG (fedtstof, -det 'grusomme' kolesterol)." Foto: AOB

Klinisk diætist Lotte Juul Madsen: "Blodets indhold af kolesterol måles ved en blodprøve, og tallet angiver i millimol pr. liter blod. Der måles almindeligvis total-kolesterol, som består af: 1) HDL-kolesterol (det 'herlige'), 2) LDL-kolesterol (det 'lede') og 3) Triglycerid, TG (fedtstof, -det 'grusomme' kolesterol)." Foto: AOB

HJERTEFORENINGEN  Her til aften (tirsdag) holdt Hjerteforeningen et foredrag på Kirkehavegård med titlen: 'Sådan skal du spise, når kolesteroltallet er højt'.

Foredraget blev holdet af klinisk diætist Lotte Juul Madsen. Hun satte blandt andet fokus på, om det er nødvendigt at tænke over kostvanerne, hvis man får kolesterolsænkende medicin, hvorfor man ikke skal stege i kokosfedt, om det er fup med fuldkorn, og hvad man kan gøre ved den søde tand.

Det var et meget udbytterigt foredrag, og salen var helt fyldt op med spørgelystne tilhørere. Nåede du ikke frem til orienteringsmødet, så gå evt. ind på rckoebenhavn@hjerteforeningen.dk og få rådgivning.

  Det kan du selv gøre for at sænke dit kolesteroltal: 1) Vælg umættede fedsoffer, som primært findes i planter og fisk. 2) Vælg raps- og olivenolie. 3) Spis gerne nødder, mandler, advocado og 350 gram fisk om ugen. 4) Spar på det mættede fedt, som primært findes i fødevarer med et højt indhold af animalsk fedt. 5) Spis 600 gram frugt og grønt om dagen - halvt af hver. 6) Vælg fødevarer med Nøglehuldsmærket eller det orange fuldkornsmærke. 7) Dyrk motion. 8) Undlad at ryge. 9) Følg Sundhedsstyrelsens anbefaling om alkoholindtag. Foto: AOB

Det kan du selv gøre for at sænke dit kolesteroltal: 1) Vælg umættede fedsoffer, som primært findes i planter og fisk. 2) Vælg raps- og olivenolie. 3) Spis gerne nødder, mandler, advocado og 350 gram fisk om ugen. 4) Spar på det mættede fedt, som primært findes i fødevarer med et højt indhold af animalsk fedt. 5) Spis 600 gram frugt og grønt om dagen - halvt af hver. 6) Vælg fødevarer med Nøglehuldsmærket eller det orange fuldkornsmærke. 7) Dyrk motion. 8) Undlad at ryge. 9) Følg Sundhedsstyrelsens anbefaling om alkoholindtag. Foto: AOB

  En overraskelse: Man har altid hørt, at et glas rødvin om dagen var sundt og godt. Men nu siger Hjerteforeningen: "Drik ikke alkohol for din sundheds skyld! - Intet alkoholforbrug er risikofrit for dit helbred!" Foto: AOB

En overraskelse: Man har altid hørt, at et glas rødvin om dagen var sundt og godt. Men nu siger Hjerteforeningen: "Drik ikke alkohol for din sundheds skyld! - Intet alkoholforbrug er risikofrit for dit helbred!" Foto: AOB