Ændret 'ansigt' på Kongevejen - Statoil skifter navn

Det orange-blå skilt på Kongevejen skifter farve og navn - fra 'Statoil' til 'Circle K', men benzinen og kaffen bliver den samme

Ja, nogenlunde sådan kommer vor benzinstation her i Blovstrød til at se ud. Manipuleret foto: AOB

Ja, nogenlunde sådan kommer vor benzinstation her i Blovstrød til at se ud. Manipuleret foto: AOB

"De orange-blå skilte på mange af landets tankstationer bliver skiftet ud - også her på Kongevejen i Blovstrød." Det skrev vi allerede sidste år i september måned, men nu nærmere vi os det tidspunkt, hvor vi fysisk vil kunne se det på benzinstationens facade.

Den 1. april skiftede Statoil navn til Circle K, men fra maj måned vil alle Statoil-stationer løbende ændre facade med nye farver og et nyt logo.

"Ændringerne sker i et forsøg på at skabe et nyt, internationalt brand," oplyses i en pressemeddelelse, som fortæller, at Statoil-tankstationernes logo skal i fremtiden ændres og skal være rødt og gult, og tankstationerne skal i fremtiden hedde Circle K.

Circle K skal være verdens foretrukne
Den canadiske virksomhed Couche-Tard købte i 2012 Statoil Fuel & Retail. Det er ambitionen, at oplevelsen af at handle i virksomhedens butikker skal være mere strømlinet. Opkøbet af Statoil i 2012 var således en del af planen om at etablere virksomhedens position i Europa.

Nu håber Couche-Tard, at den nye brandingstrategi kan gøre underværker for virksomheden.

"Beslutningen om, at samle virksomheden under ét brand vil være med til at gøre os stærkere, det vil både styrke os kulturelt, men også skærpe vores fokus på at lette dagligdagen for vores kunder«, siger Brian Hannasch, der er administrerende direktør i Couche-Tards.

"Uanset om man kommer ind på en Circle K station i Europa, USA, Canada, eller andre steder i verden, så er det vores mål, at tilbyde den samme enkle og lette shopping-oplevelse samme hurtige og venlige betjening", tilføjer han.

Couche-Tards ambition er at gøre det nye Circle K til verdens foretrukne destination for convenience- og brændstofkunder, står der i pressemeddelelsen.

Der skal udarbejdes et nyt logo til benzin-stationerne, men AOB er på forkant og har her et bud på, hvordan det fremtidige logo kan komme til at se ud. Manipuleret foto: AOB

Der skal udarbejdes et nyt logo til benzin-stationerne, men AOB er på forkant og har her et bud på, hvordan det fremtidige logo kan komme til at se ud. Manipuleret foto: AOB

Jacob Schram, der skal stå for den europæiske transformation, siger.: "At blive en del af det nye, globale Circle K brand er en stor mulighed for os. Det vil være med til at føre vores internationale 'købmands-familie' tættere sammen end nogensinde før, og vil hjælpe os med at fremskynde udviklingen af vores forretning i Europa."

Couche-tard har 2.229 stationer i Europa, hvoraf de fleste sælger brandstof og har en tilhørende butik, så det bliver noget af en skilteudskiftning, når navneændringen sker i år - og vil det mon påvirke benzin-prisen?