Et par raske gåture en gang om ugen er nok!

Service til Blovstrød-borgerne: Mange danskere lever med en hjertekarsygdom, men det er muligt at sænke risikoen markant – Du skal bl.a. huske motionen. Det kræver dog ikke mere end et par gode gåture hver uge

  Ud over kosten skal du også huske motionen. Det kræver dog ikke mere end et par gode gåture hver uge.  Foto: AOB

Ud over kosten skal du også huske motionen. Det kræver dog ikke mere end et par gode gåture hver uge.  Foto: AOB

Så lidt motion skal du dyrke for at leve længere
430.000 danskere lever med en hjertekarsygdom, men det er muligt at sænke risikoen markant – ganske enkelt. For det første bør du overveje din kost, men du skal også huske motionen. Det kræver dog ikke mere end et par gode gåture hver uge.

Motion kan i kombination med en fornuftig kost gøre underværker for dit helbred, men det er faktisk ikke så meget der skal til, som man måske umiddelbart skulle tro. Vi er ikke alle født til at være supermotionister eller elitesportsudøvere, men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke alligevel kan holde os i god form. For faktisk kræver det ikke mere end et par gode lange gåture hver uge for at øge chancerne for et godt helbred markant.

430.000 danskere lever ifølge Hjerteforeningen med en hjertekarsygdom og tallet er stigende. Den gode nyhed er, at du selv kan gøre meget for at forebygge hjertekarsygdomme. Kvinder der går mindst en time om ugen i moderat tempo har sandsynligvis 50 procent mindre risiko for at få en hjertekarsygdom – og det bedste ved det hele er, at stort set alle kan holde til at gå en rask tur.

”Det er ikke alle, der er født til at være løbere eller dyrke andre krævende motionsformer og her er gåturene et glimrende alternativ. Når du går kommer tusindvis af dine muskelceller på arbejde og du bruger næsten lige så meget energi på at gå en kilometer, som du gør ved at løbe en kilometer. Til gengæld belaster du ikke kroppen i særlig høj grad, når du går,” forklarer træningsekspert Birgitte Nymann.

Aktiv og social på én gang
En af fordelene ved, at du holder pulsen på et moderat niveau, når du går, er, at du også kan fokusere på andre ting, mens du klarer din træning. Gå en rask tur med vennerne, mens I får vendt verdenssituationen, lyt til dit foretrukne radioprogram eller lad tankerne få frit løb, mens du nyder naturen.

”Det er ikke kun fysikken, der nyder godt af gåturene. Du får nemlig også masser af frisk luft, når du går og du får desuden rig mulighed for at tilbringe tid med dine venner – enten personligt eller over telefonen. Det kan du ikke, hvis du f.eks. løber. Du kan også bruge dine gåture mere praktisk som transport, f.eks. når du skal til og fra arbejde eller når du skal ud og handle,” siger Birgitte Nymann.

Er sund mad ikke nok?
Når det kommer til forebyggelse af hjertekarsygdomme og et sundt helbred generelt, vil nogle måske tænke, at det må være nok at ændre kosten, erstatte mættet fedt med umættet fedt og spise mere frugt og grønt, men det er ikke helt nok.

En sund og varieret kost betyder meget og med en fornuftig kostsammensætning, der læner sig op ad kostrådene, kan du påvirke din sundhed en hel del. Men motion er også vigtigt, dermed ikke sagt, at du skal knokle flere timer om ugen i et fitnesscenter. Gå en tur, spil badminton i haven eller hop op på cyklen – det er også alt sammen noget, der er med til at vedligeholde og styrke dit hjerte.